Poradenství

Jak vybírat a používat cestovní kufr

ZÁKLADNÍ INFORMACE
Pokud jste se rozhodli, že si pořídíte nový cestovní kufr, máte většinou rámcovou představu, jak by měl vypadat. To je samozřejmě rozhodující. Určitě víte, jak velký kufr potřebujete, zřejmě také jakou barvu preferujete, zda chcete spíš kufr skořepinový / plastový („hard“) nebo textilní / polyesterový („soft“), jestli se dvěma nebo se čtyřmi kolečky, a v jaké cenové relaci by kufr měl být.
Máte ale dost seriózních informací, jaké výhody, a naopak nevýhody, mají různá provedení cestovních kufrů? Nabídka kufrů na trhu totiž zahrnuje tak obsáhlou škálu možností výběru, že je pro většinu běžných kupujících obtížné se v ní dobře orientovat.
Před nákupem nového kufru by si každý měl položit několik otázek. Pro jaký účel kufr potřebuji? Jaký dopravní prostředek nejčastěji používám? Na jak dlouho zpravidla cestuji? Kolik zavazadel s sebou beru? Na jakých podkladech se budu s kufrem většinou pohybovat? Jakým povětrnostním a jiným podmínkám bude kufr vystaven?
Následně Vám naprosto objektivně, bez ohledu na náš sortiment, nabízíme několik zásadních informací, které můžou pomoci vybrat cestovní kufr přesně podle Vašich požadavků. Pojďme se na to společně podívat.

VELIKOST
Konkrétní požadavek na velikost Vašeho cestovního kufru jistě máte. Takže si jen pro úplnost zrekapitulujeme základní velikostní kategorie: kufr_807-SML_cervena.jpg

Kufry velikosti S (tzv. kabinové/příruční)
Do této skupiny patří malé příruční kufry. Nazývají se také kabinové (carry-on baggage / hand luggage), protože většina leteckých společností povoluje vzít si tyto kufry bezplatně jako příruční na palubu letadla. Tyto kufry používá prakticky každý, kdo využívá pro služební / obchodní cesty nebo dovolenou leteckou přepravu.

Kufry velikosti M (střední, výška cca 60-69 cm)
Kufry střední velikosti (někdy označované 24“) zejména pro běžné služební cesty nebo pro běžnou dovolenou (např. týdenní pobyt v letní sezóně), ať už se jedná o cestu autem, vlakem nebo i letadlem. Nosnost těchto kufrů bývá cca do 20 kg.

Kufry velikosti L (velké, výška cca 70-79 cm)
Hodně rozšířené, velké kufry (někdy označované jako 28“) standardně používané pro delší služební / obchodní cesty nebo delší dovolené (více než týdenní pobyty, určitě v zimním období). V zásadě bez toho, zda jde o cestu autem, vlakem, lodí nebo letadlem. Nosnost je zhruba 30 kg.

Kufry velikosti XL (extra velké, výška nad cca 80 cm)
Méně rozšířené kufry extra velké velikosti. Využívané jsou například pro případy dlouhodobějších pobytů mimo domov, individuální přepravu vyváženého nebo dováženého privátního zboží apod.

MATERIÁL
Materiály, které tvoří základ pro výrobu cestovních kufrů, lze rozdělit na plasty, textilní látky, případně hliník nebo kůži. Cestovní kufry pak podle jejich materiálu na dvě základní, nejpočetnější skupiny, a to

  • skořepinové / plastové („hard“)
  • textilní / polyesterové („soft“)

Skořepinové cestovní kufry plastové / hliníkové
Plastické hmoty jsou v současnosti nejpoužívanějším materiálem pro výroby plastových / skořepinových cestovních kufrů. Mají však velmi rozdílné vlastnosti.

Které plasty jsou pro daný účel nejpoužívanější?


ABS (akrylonitril-butadién-styrén) je neprůhledná termoplastická umělá hmota, známá zejména z automobilové výroby.
Cestovní kufry z ABS patří k nejosvědčenějším a značně oblíbeným v řadě barevných a designových provedeních. Dodávají se v zajímavých cenových relacích.

+
ABS je tuhý, pevný, přitom houževnatý, a to i při snížené teplotě. Je tepelně stabilní, snáší i velké střídání teploty. Povrch je odolný proti poškrábání. Dobře tlumí rázy a vibrace. I při větším namáhání na ohyb nepraskne, vždy drží svůj tvar. Odolává olejům, tukům, kyselinám, zásadám atd. Je zdravotně nezávadný, snadno se čistí, odpuzuje vodu.

- Obtížně se recykluje.


PC (polykarbonát) je transparentní / dokonale průhledný termoplast, který vykazuje houževnatost, vysokou odolnost proti nárazu, je netříštivý, odolný teplotně (trvale až 120°C) i vůči přímému slunečnímu záření. Má nízkou hmotnost. Na rozdíl od ABS je PC pružnější v ohybu, odolnější proti poškrabání či obdobnému mechanickému poškození a má i nižší hmotnost. Používá se např. při výrobě brýlových skel, neprůstřelného / bezpečnostního skla, střešních krytin atd.
Navzdory vyšším cenám jsou cestovní kufry z polykarbonátu určitou skupinou uživatelů preferované. Jsou totiž velmi odolné, prakticky nezničitelné, spolehlivě odolávající vysokým teplotám. To neznamená, že by zejména při letecké přepravě, nedocházelo k jejich poškrábání.

+ PC je transparentní plast, který se nechá barvit. Je velmi lehký (3-krát lehčí než např. hliník), velmi pevný. I při vyšších teplotách drží tvar. Snadno se recykluje.

- Kufry z čistého polykarbonátu jsou dost drahé.


ABS + PC představuje unikátní kombinaci velmi dobré zpracovatelnosti ABS a vynikajících vlastností, zejména odolnosti proti nárazu a mechanickému poškození, což nabízí PC. Vytvarovaný základní ABS materiál se přídavně laminuje polykarbonátovou vrstvou. Tím se dosáhne změny vzhledu povrchu, který je lesklejší, ale druhotně se změní i vlastnosti materiálu. Díky polykarbonátové vrstvě / fólii je výsledný materiál pevnější, takřka nerozbitný a mnohem méně citlivý na případné údery.
Cestovní kufry z ABS s povrchem opatřeným laminovanou polykarbonátovou fólií jsou velmi kvalitní, odolné, a navíc vynikají působivým, ušlechtilým zbarvením povrchu.

+ ABS + PC je kombinací využívající nejlepší vlastnosti obou komponentů, vyniká vysokou tuhostí, odolností proti nárazům i při nízké teplotě, obecně tepelnou odolností, nízkým smrštěním, vysokou rozměrovou přesností a schopností barvení a potisku. Nejčastějším poměrem je 40 % ABS a 60 % polykarbonátu. Známé je použití v automobilové výrobě, kupříkladu pro náročné interiérové díly.

- Obtížně se recykluje.


PP (polypropylén) je termoplastický polymer ze skupiny polyolefinů je mechanicky a chemicky odolný, odolný i vůči olejům, kyselinám, UV záření, vyniká vysokou rázovou houževnatostí, je stabilní a zároveň lehký, zdravotně nezávadný. Je o něco pružnější i lehčí než ABS nebo polykarbonát (PC). Vzhledem k uvedeným vlastnostem patří k materiálům, ze kterých jsou zhotovovány také skořepinové cestovní kufry.

PP vyniká velkou odolností proti poškození údery, je velmi pevný, prakticky nerozbitný, ale zároveň lehký.

- Při nízkých teplotách cca - 40°C se na PC tvoří praskliny.


Al (hliník / aluminium) je velmi lehký kov, stříbřitě šedý materiál, který má poměrně značnou chemickou odolnost. Praktické konstrukční uplatnění mají především různé slitiny hliníku. Pro výrobu cestovních kufrů se používá např. slitina hliníku a hořčíku. Nicméně hliníkové cestovní kufry jsou spíše okrajovou záležitostí pro speciální účely.

+ Hliník je lehký i poměrně ohebný a odolný.

- Aluminium je těžší než např. polykarbonát nebo polypropylén. Aluminiové kufry jsou drahé.


Textilní cestovní kufry
Textilní kufry představují druhou největší skupiny cestovních kufrů. Existuje řada uživatelů, kteří je preferují. Jejich předností je o něco nižší hmotnost, než mají srovnatelné skořepinové, a zpravidla mají i nižší cenu než zmíněné skořepinové kufry. V případě kvalitního materiálu, provedení a designu mohou být elegantní. Mívají také větší počet vnějších kapes, jsou i vizuálně členitější. Textilní kufr lze do jisté míry natáhnout. I bez využití expandéru.
Textilní kufr je méně vhodný než skořepinový při převážení křehkých předmětů, protože při jeho stlačení by mohlo dojít k poškození takového předmětu. Textilní materiál, ačkoliv je do určité míry odolný proti mechanickému poškození, nelze to zcela srovnat s kufrem skořepinovým. Některé textilní kufry jsou méně odolné proti promoknutí. Pokud se textilní kufr v celém objemu nenaplní, má tendenci se promačkávat a deformovat. To už skořepinovému tolik nehrozí. Textilní kufry, kromě kabinových, se pro cestování letadlem nehodí tolik, jako ty skořepinové. Snadněji se roztrhnou nebo ušpiní. Jejich údržba je náročnější. Snadněji také do sebe natáhnou určité pachy.

Jaký materiál je pro výrobu textilních kufrů nejpoužívanější?


Nylon je často voleným, osvědčeným a výborným materiálem pro kufry s „měkkým / podajným“ vnějším pláštěm, zpravidla u nás označované jako textilní. Nylon patří do skupiny polyamidů a zhotovuje se propletením / spojením syntetických vláken do podoby elastické textilie. Vlákna mohou být rozdílně silná a s různou pevností v tahu, resp. odolností proti přetržení. V této souvislosti se také uvádí tloušťka vláken a pojem denier (DEN). Čím větší je jednotka DEN, tím je vlákno silnější a látka pevnější.

+ Nylon používaný na výrobu kufrů je vodoodpuzující a vysoce zatížitelná látka, která zajišťuje pevnou strukturu pláště kufru. Pevnost nylonu je extrémně velká, roztrhnout ho lze jen enormní silou (pevnost v tahu je více než dvojnásobná než např. u ABS). Minimálně se opotřebovává, v tomto ohledu je odolnější než polyester. Nylon je příjemný na dotyk, málo náchylný ke znečištění a vzniku skvrn. Snadno se čistí a udržuje. Velkou předností nylonu je také to, že ze všech materiálů pro výrobu kufrů je nejlehčí.

- Jen málo nevýhod – je vodoodpuzující, ale obecně méně odolný proti vysoké vlhkosti, nepříjemná může být, ale jen za některých okolností, statická elektřina.


PES (polyester / polyesterová vlákna) je velmi rozšířený syntetický materiál, tedy vlastně také určitý druh plastu, ze kterého se buď ze samotného nebo ve různých směsích vyrábějí i textilní cestovní kufry.

+ Polyesterová textilie je značně odolná, a to i vůči mnoha chemikáliím, odolná vůči UV záření, nemačkavá, lehká, minimálně pohlcuje vlhkost, není snadno promokavá, relativně dobře se čistí. Materiál je příjemný na dotyk, a i při navlhnutí poměrně rychle usychá.

- Jen málo nevýhod – poněkud obtížněji se barví, určité polyestery snadněji navlhnou a nepříjemná může být, ale jen za některých okolností, i statická elektřina.


600D polyester EVA představuje výbornou a praktickou kombinaci textilie / tkaniny 600D polyester zpravidla vyztužené pěnovým materiálem EVA. Písmeno D za číslem je odvozené od označení „Denier“, což vyjadřuje sílu použitého vlákna. Jinak čím je uvedené číslo větší, tím je materiál silnější a méně průhledný. EVA (ethylenvinylacetát) je kopolymer ethylenu a vinylacetátu. Tento materiál má dobrou ohebnost i odolnost EVA pěna je zkratka pro kopolymerovou pěnu s uzavřenými buňkami se používá nejenom při výrobě kufrů, ale jako výplň ve vybavení pro různé sporty.

+ 600D polyester je velmi trvanlivý materiál s dobrou stabilitou, trvanlivý odolný proti otěru, proti ultrafialovému záření, dobře ho lze omývat, a přitom není nijak drahý. Pokud je vyztužený pěnou EVA, která nezvýší hmotnost výrobku, ale přispívá k ochraně obsahu kufru před poškozením nebo deformací.

- Pokud se jedná o kvalitní 600D polyester, pak tento materiál nemá při použití na výrobu cestovních kufrů žádné zásadní nevýhody, resp. případně ty, která se uvádějí např. při porovnávání kufrů skořepinových a textilních.


kufr_vnitrek_K1.jpg■ VNITŘNÍ PROSTOR KUFRU

Různí uživatelé kufrů mají různý názor na to, jak by vnitřní prostor cestovního kufru měl vypadat. Samozřejmě, že také záleží na tom, o jak velký kufr se jedná. Jsou však některé obecně platné zásady.
Tou první je praktičnost uspořádání daného prostoru s účelnými kapsami a přihrádkami, volnými i se zipem. Ty totiž umožňují optimálnější a přehlednější uložení drobnějších předmětů. Takřka standardním vybavením vnitřku kufru jsou bezpečnostní popruhy, které při manipulaci, zejména není-li kufr úplně plný, zabraňují samovolnému, nechtěnému pohybu věcí uvnitř kufru.
Existují cestovní kufry, které mají například nepromokavou kapsu zpravidla na kosmetiku, určitý prostor pro mokré nebo špinavé oblečení, vestavěné ramínko, zrcadlo apod. Samozřejmostí by měla být kvalitní vnitřní podšívka. Často se uvnitř kufru nalézá textilní síťová přepážka apod.
Některé skořepinové kufry mají přední kapsu na zip, takže se lze do kufru dostat, aniž by se musel celý otevřít. Nicméně každému to nemusí vyhovovat a stejně by tuto možnost nevyužíval.

PROVEDENÍ (počet koleček, madlo, zámek, expandér atd.)

Důležitou roli při výběru cestovního kufru hraje i jeho provedení. Například kolik má koleček, jaká to jsou, jaký má kufr zámek, zda má tzv. expandér atd.

Počet koleček a provedení koleček
Cestovní kufry se standardně dodávají buď se 4 kolečky nebo jen se 2 kolečky. Obě provedení mají své přednosti i slabiny.

U dvoukolečkových cestovních kufrů (dvoukolečkový kufr se označuje jako upright) jsou kolečka zpravidla větší a stabilnější. Na poněkud nerovném podkladu se s těmito kufry lépe jede. Poměrně snadno se při jejich tažení přejíždí přes obrubníky a pohybuje i po schodech. Kolečka jsou obvykle zapuštěná do kufru, takže jsou lépe chráněná proti např. proti ulomení. 
Když se kufr postaví, jsou kolečka ihned pevně fixovaná, sama se nechtěně nerozjedou. Dvoukolečkový kufr je mnohdy výhodný, jakmile se opustí rovné hladké plochy letištních budov. Nicméně pro pohyb / tažení dvoukolečkových kufrů je třeba je mít vždy naklopené a přenášet tak do ruky i část jejich hmotnosti. Pokud dvoukolečkový kufr není správně vyvážený, může se při odstavení naklonit a spadnout.

Cestovní kufry se 4 kolečky (čtyřkolečkový kufr se označuje jako spinner) jsou na rovném podkladu lépe a pohodlněji ovladatelné, všemi směry, prakticky bez námahy lze s nimi jet vedle uživatele kufru, pohybovat se i ve zúžených místech, v tlačenicích na nádraží, ve frontách na letišti, v uličce uvnitř letadla atd. To vše díky o 360° otočným kolečkám. V určitých situacích je stačí pouze posunovat nohou. Uvedené výhody se projeví obzvláště tehdy, kdy cestující má více než jeden kufr.
Pro většinu cestujících je čtyřkolečkový kufr preferovaná volba, zejména když jsou při cestách nuceni na letištích nebo na nádražích překonávat dlouhé spojovací komunikace mezi jednotlivými terminály, nástupišti atd. Čtyřkolečkový kufr jede zpravidla na hladké podlaze bez námahy vedle člověka, kdežto dvoukolečkový kufr je zapotřebí stále táhnout a kufr se navíc přitom často vlní. I čtyřkolečkový kufr lze sklopit a jet s ním jen po dvou kolečkách, to však nedoporučujeme, protože se kolečka mnohem dřív opotřebují.

Na druhou stranu je dost i těch, kteří upřednostňují kufry dvoukolečkové. V zásadě záleží na každém uživateli kufru, na jeho zvyklostech, pocitu při pohybu s kufrem. Je to zcela individuální záležitost. Jinak je tomu z hlediska kvality koleček. Ta musí být v každém případě co nejlepší, protože právě kolečka jsou často „Achillovou patou“ většiny cestovních kufrů. Pokud se poškodí, mnohdy nezbývá než kufr nahradit novým. U kvalitnějších kufrů je však možné namontovat kolečka náhradní. U většiny velmi levných kufrů tomu ale tak není, kolečka se také dříve opotřebují, jsou hlučná, mají větší odpor valení a může snadněji dojít k jejich vytržení z uložení.

Pokud jde o samotnou konstrukci koleček, pak obzvláště u čtyřkolečkových kufrů se nejčastěji používají tzv. zdvojená kolečka s bezproblémovou nosností 2O kg na jedno zdvojené kolečko. Není sice nezbytné, aby kolečka byla uložena například v kuličkových ložiscích, i to může vést k některým problémům, ale uložení na osičce musí být kvalitní. Doporučuje se i pogumované provedení koleček. Ty jsou pak tišší a do jisté míry tlumí dílčí nerovnosti.

Madlo a horní / boční úchyty
Důležitou součástí cestovního kufru je kvalitní madlo (trolley). Teleskopické / výsuvné s aretací alespoň ve dvou polohách / výškách, s blokací proti nechtěnému zasunutí. Kufr tak je možné táhnout i tlačit a pohodlně s ním můžou manipulovat osoby různého vzrůstu. Upřednostňovat je třeba madlo vedené uvnitř kufru. Je to lepší alternativa než zvenčí. Rukojeť madla by měla být optimálně ergonomicky tvarovaná. Lépe se pak drží a mnohdy i líp vypadá. Totéž platí o hliníkovém materiálu madla.
Cestovní kufr by také měl vždy mít i horní a boční úchyty. To usnadňuje jeho přenášení a manipulaci s ním kupříkladu v hotelovém pokoji.

Zámek
Stále ještě k vidění jsou malé visací zámky na koncovkách jezdců zipů / zdrhovadel, které mají zabránit vloupání se do zavřeného kufru. Jenomže taková ochrana je skoro neúčinná. Z celé škály dalších zámků cestovních kufrů, často kombinačních, číselných stojí v každém případě za zmínku zámek na kufr TSA.

TSA.jpgCo představuje zkratka TSA?
Systém TSA (Transportation Security Administration / americký Úřad pro bezpečnost v dopravě) vzniknul v USA jako jeden z mnoha bezpečnostních systémů po teroristických útocích ze dne 11.září 2001. V současnosti se uplatňuje na většině světových letišť ve více než 40 zemích světa, včetně toho pražského. Stručně uvedeno, pracovníci TSA můžou po kontrole ve skenovacím zařízení kufr otevřít. Když to nejde jinak, třeba i násilím a za cenu, že ho vlastně zničí. Pokud ovšem má cestovní kufr zámek TSA, kontrolní pracovníci k němu mají univerzální klíč, kterým kufr bez poškození otevřou a po kontrole zase zamknou. To vše bez přítomnosti majitele kufru.
TSA zámky jsou již běžnou výbavou kvalitnějších kufrů a poznají se mimo jiné i podle symbolu / loga červeného diamantu na těchto zámcích. Do TSA zámků se zamknou příslušní jezdci zipu, zámek se zakóduje a poskytuje ne sice stoprocentní, ale slušnou ochranu proti vyloupení kufru. Některé TSA zámky mají indikátor, signalizující že k jejich otevření byl použitý univerzální (master) klíč. Existují i visací TSA zámky.
expander01.jpg
Zipy, uzavírací klipsy a expandér (zvětšení objemu kufru)
Asi netřeba zdůrazňovat, že kvalitní cestovní kufry, skořepinové i textilní, musí mít zásadně vysoce kvalitní zipy. Nejsou-li zipy naprosto kvalitní, není kvalitní ani takový cestovní kufr. Pokud jde o bezzipové cestovní kufry, platí totéž o uzavíracích klipsech na otočném pantu. Nezbytnou kvalitu zipu splňují např. vysoké, hrubší nylonové zipy. Jezdec zipu musí mít příslušnou úpravu pro použití v kombinaci s konkrétním druhem zámku.

Některé cestovní kufry, zejména textilní, jsou vybavené tzv. expandérem, což je systém postranních / obvodových zipů, jejichž rozepnutím se zvětší objem kufru. Podle velikosti kufru a jeho provedení to může být třeba až o 20 % (i více). Při použití expandérů, často až při návratu z dovolené či obchodní cesty, kdy uživatel nakoupí např. dárky apod., je pochopitelně nutné zkontrolovat i hmotnost kufru, aby nepřekročila limit konkrétní letecké společnosti. 

Design
Cestovní kufr musí být samozřejmě nejenom kvalitní, funkční a praktický, ale musí se majiteli líbit. I když nejde výslovně o módní doplněk, design cestovního kufru by měl být na úrovni. Nejde jen o možnost vybírat z několika barev a z různě strukturovaných nebo hladkých povrchů (zejména u skořepinových kufrů), ale význam má i celkový tvar, provedení a barva některých detailů (např. koleček), madel, úchytů atd.
Ačkoliv různí lidé budou vždy mít i různý názor na design cestovního kufru, každému se bude líbit nějaký jiný, platí, že vzhled kufru hraje při jeho výběru jednu z hlavních rolí. Nejenom u žen.
Je bohužel nepříjemným faktem, že kupříkladu po několika cestách s využitím letecké dopravy dojde skoro nevyhnutelně k menší nebo větší újmě na vnějším povrchu / vzhledu kufru. Skořepinového i textilního. Určitou ochranu sice představuje třeba zabalení do nábytkové nebo smršťovací fólie, ale ne zcela dokonalou a navíc toto zabalení do fólie někdo považuje za neestetické a možná i neekologické.
Je fakt, že na některém povrchu (např. strukturovaném) nejsou škrábance tolik vidět a takový povrch je také vůči poškrábání odolnější.
Specifickou ochranu proti poškrábání, ale spíš pro zlepšení vzhledu kufru už poškrábaného nebo při požadavku na změnu vzhledu kufru, představují obaly na kufry (viz dále).

DOPLŇKY
K nabídce cestovních kufrů patří i řada doplňků. Jedná se především o následující:

stahovací popruhy – jsou určené pro jednoduché nebo křížové stažení kufru, aby i při zcela naplněném kufru nedošlo pnutím v uzavíracích zipech nebo v jiném mechanismu (např. v uzavíracích klipsech) k jejich poškození a nepříjemnému otevření kufru, popruhy kufr stáhnou a zpevní. Některé stahovací popruhy mají bezpečnostní číselný kód i zámek TSA, integrovanou jmenovku atd.

obaly na kufry – jsou z různých tkanin, velmi dobře se osvědčil materiál 92 % polyester a 8 % Spandex / Elastan / Lycra (měkké elastické vlákno z polymeru polyuretanu schopné prodloužení až o 600 %, které nedegraduje při kontaktu s tuky, saponáty, čisticími prostředky atd., přidává se do různých materiálů, které tím získávají sílu, pružnost, schopnost návratu do původního tvaru, rychlejší vysychání atd.), chrání proti poškrábání, umožňují úplně změnit vzhled kufru a usnadnit jeho identifikaci např. na pohyblivém pásu letiště, obal také může zakrýt už poškozený povrch kufru, je uzpůsobený pro opakované použití, může se prát a není-li používaný, složí se a nezabere skoro žádné místo. Pokud se obal použije zejména pro rozlišení na letištním pásu, když kufr takto snadno rozpoznáte a vyzvednete, obal se může stáhnout, sbalit a strčit třeba do kabelky.
jmenovka_kuze_cervena.jpg
jmenovky na kufry – existuje celá řada provedení jmenovek různého tvaru, velikosti, druhu závěsu, přezky a materiálu (odolný syntetický materiál, kůže, guma, PVC atd.), uplatní se v těch případech, kdy cestovní kufr nemá jmenovku / adresní štítek integrovanou v sobě (zejména u kufrů skořepinových). Jmenovka zpravidla obsahuje zasunutý papírový štítek s předtiskem základních údajů (jméno, adresa, tel. spojení, e-mail apod.) Podle jmenovky se kufr snadno pozná při vyzvedávání na letištním pásu, užitečná bývá při ztrátě zavazadla.

cestovní digitální váhy na kufry / zavazadla – představují praktický a užitečný doplněk vlastně každého cestovního kufru, umožňující kontrolu hmotnosti kufru. To je důležité, neboť kupříkladu letecké společnosti uvádějí u přepravovaných kufrů maximální přípustnou hmotnost (liší se i pro jednotlivé třídy v letadle). Překročení této hmotnosti vyžaduje zaplatit příslušný poplatek. Digitální váhy na kufry / zavazadla mají většinou rozsah do cca 50 kg. Důležité je, aby taková váha měla dobře tvarovanou větší rukojeť / držadlo. To musí umožnit při vážení udržení plného kufru bez toho, aby se zařezávalo do ruky (to je problém např. pouhých kroužků). Také způsob uchycení váženého kufru je pochopitelně důležitý, stejně jako co nejlepší čitelnost naměřené hodnoty na digitálním displeji.

CENA
Na trhu se nabízejí cestovní kufry v různých cenových relacích. Od nějakých 500,- Kč do ceny v řádu několika tisíc i několika desítek tisíc korun. Jak se v tom orientovat? Těžko, ale až tak nemožné to zase není. Samozřejmě hodně záleží na velikosti kufru, na materiálu, ale ještě víc třeba na renomované značce. Prodejní cenu ale ovlivňuje ještě mnoho dalších faktorů. Jen namátkou lze uvést některé z nich.
Důležitou roli hraje okolnost, zda obchodník nakupuje kufry přímo od výrobce nebo přes nějakého překupníka. Jestliže je jen mezičlánkem distribučního řetězu, tak každý mezi ním a výrobcem si pochopitelně musí zajistit svůj zisk a výslednou cenu to navyšuje. I výše obchodníkovi marže se na ceně projeví. Může také jít o nejrůznější akční ceny, o výprodej, a tak by bylo možné dlouze pokračovat.
Co tedy určitě platí? Zajisté známé přísloví: „Nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci.“ Platí také fakt, že kvalitní cestovní kufr, skutečně kvalitní, musí mít odpovídající cenu. Ponecháme-li stranou různé akce a výprodeje, pak za normálních okolností prostě není zázračných cen. Rozumně uvažující zájemce o koupi cestovního kufru musí dbát na to, aby šlo v každém případě o seriózní kvalitu. To je zákon! Naopak, pokud nejde vyloženě o reprezentaci, kdy cena nehraje prim, pak je zbytečné utrácet za kufr víc, než je nezbytné z hlediska zákona kvality, protože v případě cestovních kufrů jde skutečně o typické spotřební zboží.
Pochopitelně vše je třeba vidět pod zorným úhlem několika ovlivňujících aspektů. Jak často budu kufr používat, budou to četné obchodní cesty nebo jen dovolená jednou za rok, o jak dlouhé pobyty mimo domov nejčastěji půjde, budu kufr používat při přepravě letadly, autem, vlakem, do jakých zemí budu zpravidla cestovat, o jaké povětrnostní podmínky se bude jednat, co budu zpravidla v kufru převážet, jak moc reprezentativní kufr potřebuji apod.
A další možný rozhodovací argument. To v případě, že můj kufr už dosloužil a chci ho nahradit novým. Protože jsem s tím předchozím byl spokojený, budu zase kupovat vlastně stejný, nebo zkusím nějaký jiný?
A nakonec někdy to klíčové. Kolik jsem ochoten za kufr zaplatit? A ještě podstatnější. Kolik si můžu dovolit za kufr zaplatit? Aby to moje peněženka a třeba i rodina bez větších těžkostí unesla nebo akceptovala.
Když si vše výše uvedené a asi i něco dalšího dobře zvážím, pak jdu do kamenného obchodu nebo jako stále více kupujících na internet, resp. e-shop, na profesionální e-shop, a vyberu si takový cestovní kufr, který se mně nejvíc líbí, podle všech průvodních okolností je v dané cenové relaci kvalitní (což není mnohdy tak jednoduché poznat) a jeho cena přinejmenším zajímavá. Pravidlo, že levné kufry nekupovat, neplatí sice úplně bez výjimky, ale pro drtivou většinu jejich uživatelů ano.

Na závěr lze popřát všem kupujícím, ať mají při výběru nového cestovního kufru šťastnou ruku. Protože jsme profesionálové, tak toto přání platí i v případě, že se nerozhodnou pro naše cestovní kufry AVANCEA®. Věříme však, že většinou to bude první volba.

ČISTĚNÍ A ÚDRŽBA
Cestovní kufry nejsou obecně nijak náročné na údržbu, ošetření ani čištění. Nicméně se nejedná o předměty na jedno použití, takže určitou pozornost v tomto ohledu vyžadují jak kufry skořepinové, tak i textilní.

kufr_729MB-S_tyrkys.jpgSkořepinové / plastové kufry lze podle potřeby nebo čas od času očistit zvnějšku i uvnitř například teplou vodou spíš s jemnějším mýdlem, s běžným saponátem nebo speciálním čisticím prostředkem na cestovní kufry. Na vnější plastový povrch se docela osvědčují třeba čističe plastů automobilů. Ty si poradí i se stopami od gumových pásů na zavazadla na letištích. Samozřejmě se nesmí jednat o žádné agresivnější chemické čistidlo. Existují i speciální politury na plastové kufry. Odstraní i jemné škrábance. K čištění nejlépe použít houbičku, vlhký hadřík (nejlépe z mikrovlákna) nebo ne příliš hrubý kartáček. Na čištění vnitřních textilních podšívek se používá teplá voda s trochou mýdla. Předtím podle potřeby odstranit prach vysavačem.
Tip pro velmi pečlivé uživatele plastových kufrů: Za účelem obnovení a udržení lesku vnějšího povrchu kufru použijte polituru nebo vosk na automobily. Naneste tenkou stejnosměrnou vrstvu měkkým hadrem a přeleštěte.

Textilní / polyesterové kufry se na vnějším povrchu čistí / ošetřují na sucho jemným kartáčkem nebo navlhčeným hadříkem, opět s pomocí vhodného čisticího prostředku. Předtím se doporučuje kufr zbavit prachu pomocí vysavače. Vně i uvnitř. O čištění textilní podšívky už byla zmínka u skořepinových kufrů. Po každém čištění, kdy je textilní kufr navlhčen, se před odložením musí nechat důkladně vyschnout. Pro odstranění případného zápachu v kufru se do něho vkládá například kousek mýdla. Vnější povrch textilního kufru lze tak vhodným prostředkem /sprejem impregnovat a tím zvýšit jeho schopnost odpuzovat vodu. Před opětovným použitím kufru se doporučuje nechat ho tak dva, tři dny otevřený, aby se dobře vyvětral.
Kolečka cestovních kufrů, pokud je to zapotřebí, lze očistit kartáčem. Nebo je ponořit do vody tak, aby se právě pokryla a nechat nějaký čas, aby se nečistota uvolnila.
Základní pravidlo pro údržbu a čištění cestovních kufrů: Dbejte všech pokynů výrobce / prodejce kufru. Ty jsou u dobrého cestovního kufru obsahem jeho dodávky.

POUŽÍVÁNÍ
Pro správné používání cestovních kufrů platí několik obecných zásad:
Cestovní kufry

  • používat pouze k účelu, ke kterému jsou určené, tedy jako cestovní zavazadla.
  • nepřetěžovat, dodržovat jejich nosnost.
  • nelze nadměrně přeplňovat, zatěžovalo by to neúměrně jejich konstrukci, materiál a prvky zapínání (zipy, přezky atd.).
  • nejsou primárně určené, aby se s nimi pojíždělo na příliš dlouhé vzdálenosti, na nerovném terénu a překonávaly se nimi jakékoliv větší překážky.
  • se při vykládání např. ze zavazadlového prostoru automobilu, z vlaku, při překonávání schodů apod. uchopí za pevná držadla na horní nebo na boční straně kufru, výsuvné madlo není určeno a konstruováno k přenášení těchto výrobků.